LEGENDY O ZALOŽENÍ DIVADLA PRÁDELNA
Když se jednoho listopadového podvečera v roce devadesát čtyři
minulého století rozpraskalo dřevo v krbu v rosickém hostinci na
koupališti, bylo se možno těšit na pěkný večer. Tou dobou již první
sporé plamínky odhalovaly několik tetelících se postav, roztroušených po
stoloví. Hned u vchodu poposedával na své židli vykládané lanýžovými očky
neposedný grizzly z loňského vrhu od Měďených skal. Usrkával své
malé frapé a hřálo ho, jako již tolikrát, že setřásl lovce falešnými
kobylinci na špatnou stopu. Po očku si vyhlížel oběť, které by mohl dnes
večer zeširoka vyprávět o svém dětství (nuda), o svých bohatýrských činech
(nuda) a za nějaké to pošimrání použitou tupou bruslí i o své tajné
receptuře na falešné kobylince (dělá je z rozemletých tupých bruslí,
jak ubohé !)
Hned vedle se u stolu batolilo jedno dítě. O něm, těžko něco říci,
protože, dosud mnoho nemluví a jeho život byl zatím krátký. Dle ústního
sdělení pomocného čističe levého šroubku na pípě je tady odložila nějaká
paní, která si odskočila před několika týdny vyčistit speciální kožich
z recyklovaných umělohmotných uzávěrů na propanbutanové lahve, ale
kdo by tomu obejdovi věřil. Spíše se tady to dítě narodilo, když se
zrovna nikdo nedíval a teď se k tomu nechce nikdo přiznat.
Vtom se od záchodků ozvalo řízné zašplouchání, které nenechalo
nikoho na pochybách, že Hnědý muž přišel svoji obvyklou cestou. Brzy se
také čvachtavě rozložil u zadního stolku a zapálil si tibetskou tyčinku
ze santalového dřeva. Vykouří tak dvě a zase půjde. Je to nenáročný
host.
Úderem deváté se všichni spoří hosté počali ošívati a přerůznu
poohlížeti po lokále. V tuto hodinu se sem totiž v rafinovaných převlecích
vkrádá padlý abbé Vlastislav. Jeho převleky jsou dokonalé, často ho
prozradí jen mumlavé paternoster, které spustí, když mu někdo omylem učiní
nějakou újmu. Jednou se kupříkladu převlékl za podzimní jablon a zůstal
neodhalen až do chvíle, kdy se kdosi zvídavý začal zajímat odkud mu padá
listí do piva. Jindy, a to bylo obzvlášt rafinované, se převlékl za smrad
linoucí se z toalety a zůstal až do zavíračky neodhalen! Nebo se
jednou převlékl za zájezd turistů z bavorské vísky a bylo ho všude
plno. Joj, to bylo veselo. Jojojoj. Takový je to chlapík ten padlý abbé!
A nyní už kvapme rychle k tomu nejdůležitějšímu. V tmavém
koutě sedělo kol dubového stolce několik stínů, o nichž jsme dosud
nereferovali a to z toho prostého důvodu, že seděli velice tiše a
nebyli ničím zajímaví. Nezpívali, netančili ani neslepovali vystřihovánku
hradu Rábí či husitské pevnosti z papíru, nevýskali, ani netkali na
jednoduchém stavu lněné koberečky s grónskými vzory. Zkrátka jen tak
seděli, až by z toho jednomu bylo ouzko. A seděli tam tak dlouhé
hodiny, aniž by z jejich středu zaznělo byt jediné slůvko, náznak písničky,
či nedejbože jinošské zavýsknutí. Byli to zkrátka nudní ptáci.
Uprostřed jejich stolu však náhle počaly se dít divné věci. Ubrus se
počal zvedat, mnoho sklenic bylo převrženo a ty které byly chyceny, byly
zpola vylity. Ubrus se stále plnil skrytou hmotou až se jeho růst zastavil ve
výši sedící postavy. I dodali si sil a strhli ten zelený cár! A pod ním
– skutečně - postava sedící v lotosové pozici! I poznali v něm
ctihodného lamu Kűnga Gjalcchän Palzangpu! Ten moudře vyčkal až se šum
utišil a naznačil, že hodlá promluvit. Všichni viseli na těch spanile
vykrojených tibetských ústech, čas se zastavil na chvíli, jaderné palivo
snad přestalo se štěpit, houby růst, sníh tát, ptáci vonět, kytky řvát
a náčelník jednoho dalekého kmene zůstal o chvíli déle ve vaně z vydlabané
sekvoje. Pak bylo promluveno těmi důstojnými ústy takto: „Neb vše je
marnost a vše je pomíjivé, život je marnost i smrt je marnost, zrození je
marnost i zánik je marnost, a tady v Rosicích navíc chcípl pes, což je
dvakrát taková marnost, tak by nebylo marné založit nějaký divadlo, co děcka?
Sotva to dořekl, zmizel s efektním blafnutím, jen troška kouře po něm
zůstala a v rohu zapomenutá rota čínských kulometčíků. A děcka
dostála rady toho gurua, založila divadlo a na to konto vypila padlého abbé
Vlastislava, který se na ten večer převlékl dosti nerozumně za exkluzivní
láhev režné. Dobře mu tak, vtipálkovi!
Jiná legenda pak praví, že počátky divadla Prádelna lze hledat až na
úsvitu řecké mytologie. Tehdá totiž Kronos potřísnil krví ze svého uříznutého
mužství (ufik mu ho Zeus pozn.překl.) lněné plátno, které utkala v hájích
kolem Tróje bohyně Artemis. To plátno bylo třeba vyprat. I chopili se ho múzičtí
satyrové, rozložili ho pěkně na louce a zpívali mu bělostné písně.
Kolem šel zrovna jistý nepříliš společenský a navíc paranoidní Dušan a
plátno jim sebral v domnění, že je to hanebný moták popisující jeho
tajné výpravy do maminčina špajsu na světlehnědý kompot (doufejme, že hřiby)
a v amoku ho pozřel, načež po právu zkameněl. Ten kámen si pak po
staletích omylem nastrouhal do svého nedělního pudinku jeden americký voják,
co bojoval ve Vietnamu. Poté, co pozřel ten pudink, stihla ho v pralese náhle
nečekaná vize a zavěšen na liány pravil: „ Pošlete mé ženě do L.A.
odvar z mé kanady stříknutý trestí z parovodíkové pumpy. Uzří-li
má žena pak ve snu dvanáct panen, jak se sklání nad lotosovým kvítkem, čeká
lidstvo skvělá budoucnost. Uzří-li však dvanáct houslových virtuosů jak
si zapínají poklopce nad hromadou prošlých kečupů, bude v nedaleké
budoucnosti založen jistý spolek a lidstvo čeká pěkný opruz.
Třetí legenda se pak váže k slavnému rozluštění hieroglifického
písma francouzským lingvistou Champollionem. Poté, co byly díky rosetské
desce rozluštěny slavné nápisy na hrobkách egyptských patricijů, uniklo
širší veřejnosti tiché leč houževnaté snažení grónských vědců. Ti
ve 20. letech minulého století v tichosti, jen se štětečky a s ledviňáky
kol beder odhalili na své parcele v Abúsiru několik miniaturních nápisů
na očních rohovkách mumifikovaného strážce královských paláců ze 3.
dynastie Střední říše. Na levém oku odhalili skromný nápis: „Až tě Bůh
Re vyšle pro svačinu, chvátej mílovými kroky“. Na pravém oku pak nepříliš
zřetelný text, který se však díky radiokarbonukleové metodě a silné lupě
podařilo posléze přečíst takto: „Až se budou jistí lidé nudit, založí
jistý ochotnický spolek.“
Jiná legenda pak praví, že játra se mají solit až nakonec, obzvláště
jedná-li se o játra jistého nepříliš společenského a navíc paranoidního
Dušana. Nechápeme sice, jak tato legenda (dá-li se tak vůbec nazvat) souvisí
se založením divadla Prádelna, ale někteří by mohli oprávněně namítnout,
že stejně tak nechápeme, proč někdo zpívá písně v kožichu z nutrií,
či jak mohli příslušníci primitivního kmene Dogonů ve střední Africe vědět
celá staletí o přítomnosti okem neviditelné hvězdy Sirius C, která byla
za pomocí Huppbleova teleskopu objevena až ve 20. století! Smíříme se tedy
s tím, že svět je plný záhad a pro úplnost uvádíme i tuto trochu
pochybnou „legendu“.
Nevíme, která z legend je blíže pravdě a nepátráme po tom.
Divadlo Prádelna je tu a nedá se s tím patrně v nejbližším
století nic dělat.